Najważniejsze zasady savoir vivre

Nakryte miejsce przy stole z winietką

To francuskie wyrażenie, jakim jest savoir vivre, to zbiór zasad dobrego zachowania. Odnoszą się one do niemal każdego aspektu naszego życia w społeczeństwie. Warto znać choćby te podstawowe zasady. Jednak znajomość wszystkich znacznie ułatwi nam funkcjonowanie i zachowywanie się w towarzystwie.

Czym dokładnie jest savoir vivre? Jakie najważniejsze zasady trzeba znać? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdują się poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.

Czym jest savoir vivre

To pojęcie pochodzi z języka francuskiego. Złożone jest dwóch słów. Savoir znaczy wiedzieć, vivre – żyć. W bardzo wolnym tłumaczeniu możemy wyjaśnić, że pojęcie to oznacza wiedzę o życiu. Gdybyśmy chcieli to sprecyzować, powiedzielibyśmy, że savoir vivre są to po prostu zasady dobrego wychowania.

Co ciekawe, korzenie savoir vivre nie znajdują się we Francji, ale w starożytnej Grecji. Grecy bowiem dążyli do doskonałości, do praktykowania uprzejmości. W średniowieczu zaś nie przykładano większej wagi do tych zasad. Ponowny nacisk na savoir vivre położone w renesansie. Tendencja ta z powodzeniem utrzymywała się przez kolejne wieki.

W latach 60. XX wieku znajomość i stosowanie etykiety z niemal każdej życiowej sytuacji znacznie zmalało. Dużo istotniejsza stała się wolność i życie na własnych zasadach. Savoir vivre mimo wszystko nie odszedł jednak zupełnie do lamusa. W niektórych sytuacjach znajomość zasad dobrego wychowania jest niezbędna. Zasady te wykorzystuje się dzisiaj głównie do zrobienia dobrego wrażenia, zaprezentowania się w towarzystwie czy zachowania w danej sytuacji.

Mężczyzna i kobieta podający sobie ręce ponad biurkiem
Źródło: Pexels

Savoir vivre przy stole – najważniejsze zasady

  • Sposób siedzenie. Należy siedzieć z plecami opartymi o krzesło, nie garbić się i nie zakładać nogi na nogę. Nie trzymamy na stole łokci, ale jedynie dłonie. Nie nachylamy głowy nad talerzem, ale łyżkę czy widelec kierujemy wprost do ust. Na sztućce nabieramy małe porcje.
  • Alkohol. Podczas nalewania wina nie podnosimy kieliszka, do którego nalewamy alkohol. Nigdy nie wypijamy go jednym haustem. Kieliszek łapiemy za górną część nóżki. Panie muszą mieć na uwadze, aby przed wypiciem wina wytrzeć usta ze szminki. Nietaktem jest zostawienie śladów szminki na kieliszku.
  • Zakończenie posiłku. Przerwę z jedzenie sygnalizujemy poprzez ułożenie sztućców na środku talerza tak, aby był skierowane ku sobie. Kelner wówczas wie, żeby jeszcze nie zabierać nam talerza. Zakończenie posiłku sygnalizujemy poprzez ułożenie sztućców na talerzu równolegle na talerzu. Łyżkę kładziemy na głębokim talerzu. Łyżeczkę po kawie czy herbacie zawsze kładziemy na podstawce, która znajduje się pod filiżanką.

Savoir vivre w relacjach damsko-męskich – najważniejsze zasady

  • Podawanie ręki. W tym przypadku to zawsze kobieta ma pierwszeństwo i to ona powinna pierwsza wyciągnąć dłoń do uściśnięcia. Zamiast tego może pierwsza skinąć głową, albo powiedzieć po prostu „Dzień dobry”. Rolą mężczyzny jest wyłącznie przyjęcie jej wyboru. Powinien odpowiedzieć dokładnie w ten sam sposób.
  • Wejście do pomieszczenia. Gdy do pomieszczenia, w którym jest mężczyzna, wchodzi kobieta, to rolą mężczyzny jest wstanie. Nie siada on dopóki kobieta nie zajmie swojego miejsca. Panowie powinny otworzyć drzwi i wejść pierwsi, aby przytrzymać kobiecie drzwi. W przypadku samochodu, to mężczyzna wychodzi pierwszy i otwiera drzwi partnerce.
  • Całowanie w rękę. Gdy mężczyźnie bardzo zależy na pocałunek w rękę to powinien robić to wyłącznie w pomieszczeniach zamkniętych. To mężczyzna powinien pochylić się do dłoni kobiety, a nie ciągnąć ją do siebie.
  • Płacenie w restauracji. To zazwyczaj bardzo kłopotliwa sytuacja. Savoir vivre nie wymaga, aby to zawsze mężczyzna płacił rachunek. Zresztą też nie zawsze chcą oni opłacać całego zamówienia. Chyba że jest on stroną zapraszającą. Podobnie sytuacja ta wygląda od drugiej strony. Gdy do restauracji zaprasza kobieta, to ona płaci rachunek. Wszystkie innowacje są dozwolone.

Savoir vivre w biznesie – najważniejsze zasady

  • Powitanie i pożegnanie. Decyzja o podaniu dłoni należy do szefa. Postanawia o tym zawsze osoba wyższa rangą. Gdy chodzi o kłanianie, to pierwsza kłania się osoba niższa rangą. Gdy idziemy na spotkanie z klientem to pierwsi kłaniamy się my. Dokładnie tak samo jest z pożegnaniem. Warto pamiętać, że w sytuacjach biznesowych szef jest szefem, bez względu na wiek.
  • Dress code. Zasady mówią, aby ubierać się jak najmniej wyzywająco. Zawsze schludnie i w czyste ubrania. Zupełnie wyklucza się ubrania z dziurami, z przetarciami czy plamami po sosie. Mężczyznom polecany jest standardowy zestaw: koszulę, krawat, marynarkę i spodnie. Kobietom – białą koszulę, spódniczkę i marynarkę.
Nakrycie na stole na zewnątrz
Źródło: Pexels

Pozostałe ogólne zasady savoir vivre

  • Okiełznaj swoje ręce i dłonie podczas wystąpień publicznych.
  • Nie zostawiaj mejli bez odpowiedzi. Nawet jeśli jest to mejl czysto informacyjny.
  • W pracy trzymaj nerwy na wodzy. To oznaka profesjonalizmu.
  • Żuj gumę bardzo dyskretnie.
  • Nie poprawiaj makijażu w towarzystwie innych oraz w miejscach publicznych.
  • Swoich gości zapraszaj przynajmniej tydzień przed przyjęciem.

One thought on “Najważniejsze zasady savoir vivre

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close